10 april 2020

Doorsteek naar Grotestraat-West via Steegje van Sebregts definitief van de baan

Tijdens de gemeenteraadsvergadering per videoverbinding op 09 april jl. heeft de raad van Waalwijk uitgesproken dat de realisatie van een doorsteek tussen Grotestraat 229a en 227 niet langer noodzakelijk is. Eerder heeft de raad besloten tot aankoop van Grotestraat 239, om hier een verbinding te maken tussen de Winterdijk en de Grotestraat. Dit heeft uiteraard alles te maken met de plannen voor het nieuwe Schoenenmuseum. Ook is hiermee de uitbetaling van € 45.000,- planschade aan de familie Sebregts voorkomen.

Dit dossier kent een lange voorgeschiedenis. Aan de hand van een voorbeeld trachten wij e.e.a. te verhelderen. Stelt u zich de volgende situatie voor. De familie Jansen en De Vries zijn goede buren van elkaar. Meneer De Vries ziet de auto van Jansen en wil deze wel hebben. Hij doet een bod en Jansen gaat akkoord. Jansen was al van plan om van zijn garage een atelier te maken en nu de auto verkocht is wordt bouwbedrijf Kleijngeld uitgenodigd een offerte hiervoor te maken. De garage wordt ontmanteld. Echter.. Mevrouw de Vries past, zoals dat in meer gezinnen gaat, op de centjes en de koop gaat niet door. En er is nergens voor getekend, dus daarmee is de kous af. Dat Jansen erop vertrouwde dat hij een zaak had gedaan en kosten had gemaakt voor de verbouwing, nu, dat was zijn probleem. Laat hij maar naar de rechter gaan.

U begrijpt, De Vries en Jansen zijn de gemeente Waalwijk en de familie Sebregts. Wel kopen, geen overeenkomst. Nu alleen nog het bestemmingsplan zo draaien, dat er ook nog geen planschade hoeft te worden betaald, na 10 jaar rechten. Sebregts wordt handig neergezet als de veroorzaker van alle ellende. En waarom zou hij straks niet besluiten om zijn eigen grond te omheinen en zo de doorsteek af te sluiten? Waarmee de loop gaat uit de toegang naar De Els Noord en een aantal detailhandelszaken aan de Grotestraat West. Waalwijk mag zich wat ons betreft diep, diep schamen.

Het is volstrekt onduidelijk gebleven waarom dit besluit nu op stel en sprong moest worden genomen. Uitstel verkrijgen bij de Raad van State is geen enkel probleem, daar hadden wij al naar geïnformeerd. Sterker nog..het College heeft zelf om uitstel gevraagd, weliswaar zonder de brief waarmee zij dat heeft gedaan met de raad te delen. Het is de vraag, of dit bewust nagelaten is, of niet. Het enige belang om deze zaak zonder uitstel door de raad te drukken is gelegen in het ontnemen van de planschadevergoeding van € 45.000,- voor de familie Sebregts. Nog geen Euro per inwoner van Waalwijk voor het winkelend publiek dat al die jaren wandelend en winkelend zijn grond als poort van Waalwijk heeft gebruikt. Wij vrezen dat de werkelijke schade, o.a. voor de detailhandel, veel groter zijn. Waar de Raad van State om duidelijkheid van de gemeente Waalwijk had gevraagd, wel of niet open houden van de doorsteek, had ook gekozen kunnen worden om de doorsteek wel open te houden. De tussenliggende tijd had gebruikt kunnen worden om in de luwte samen met de familie Sebregts tot een oplossing te komen. Daar was uiteindelijk iedereen beter van geworden. Het heeft ons verbaasd dat de volledige coalitie ingestemd heeft met het voorstel. Ook die raadsleden uit de coalitie die zich eerder, bedekt of onbedekt, voor behoud van de doorsteek hebben uitgesproken. Eigenlijk te triest voor woorden. Enkel PvdA, CU en de SGP waren tegen dit voorstel en hebben dit met argumenten verdedigd. Uiteraard voor zover dat nog mogelijk was tijdens een vergadering via videoverbinding, waarin weliswaar ruimte voor ieders inbreng was, maar geen gelegenheid voor doorvragen en debat. Nog scherper dan normaal werd zo pijnlijk duidelijk, dat de coalitie vooraf de rijen al had gesloten en het dossier op slot had gezet. In een tijd waarin we juist de belangen van MKB en detailhandel niet uit het oog mogen verliezen, wordt dit besluit genomen. Wij betreuren deze gang van zaken zeer.

SGP fractie Waalwijk,

Richard Tiemstra en Henk van Zelst.

Waalwijk.sgp.nl / facebook.com/SGPWaalwijk