11 januari 2022

SGP stelt sluiting niet-essentiële winkels aan de orde

Ondernemers in de niet essentiële detailhandel, horeca en dienstverlenende sector hebben door de Corona maatregelen hun winkel moeten sluiten. Al even krijgen wij signalen van ondernemers in de gemeente Waalwijk dat het water hun aan de lippen staat. Daarom stuurden we onderstaande brief naar het college.

Geacht college,

De SGP fractie ziet met lede ogen aan, nu bijna 2 jaar, wat ondernemers overkomt. Al even bereiken ons signalen van lokale ondernemers (zowel in de detailhandel, de horeca als dienstverlenend zoals kappers e.d.) dat het water ze ‘boven’ de lippen staat. Privé spaargeld moet bijvoorbeeld (weer) worden aangesproken om het hoofd enigszins boven water te houden. De huidige lockdown is de zoveelste harde klap die ondernemers in heel Nederland, dus ook hier in de gemeente Waalwijk, te verwerken krijgen. Extra schrijnend als ondernemers zien hoe in de ons omringende landen er wel veel mogelijk blijkt, waarbij Nederlanders hun geld uitgeven.

Onze gemeente kenmerkt zich door een uitstekend en krachtig ondernemersklimaat. Daar kunnen we trots op zijn. Ook onze gemeente worstelt met de gevolgen van de coronamaatregelen. Wij hechten heel veel waarde aan bruisende winkelkernen en willen deze dan ook graag behouden. Achter iedere winkel of ondernemer zit een mens van vlees en bloed, met een gezin, kinderen, een huis met vaste lasten. Dat is óók ‘essentieel’! Daar moeten wij als lokale overheid oog voorhebben en ons daar waar mogelijk voor inzetten. De SGP is veelvuldig met ondernemers in gesprek.

Nu realiseren wij ons zeer goed dat bij een dergelijke crisis, waarbij de maatregelen veelal vanuit het Rijk komen, de mogelijkheden van de gemeente beperkter zijn. Bij deze roepen we het college dan ook op om met de getroffen ondernemers om mee te denken in oplossingen.

Daaromtrent de volgende vragen:

1. Bent u bereid om, naast deze ondernemers, ook breder in overleg te gaan met ondernemers(verenigingen) om samen en binnen de maatregelen, oplossingen te vinden zodat ondernemers meer mogelijkheden krijgen om echt te ondernemen?

2. Zijn er mogelijkheden om, uiteraard binnen de kaders, ruimhartiger om te gaan met de maatregelen zodat ondernemers lucht en ruimte te krijgen om op een veilige manier te ondernemen?

3. Is de burgemeester bereid om in haar eerstvolgende overleg binnen de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant een dringend, nadrukkelijk en warm pleitbezorger te zijn van het verruimen van de mogelijkheden voor alle ondernemers per 15 januari a.s. en voor te stellen deze boodschap door te geleiden naar het Veiligheidsberaad? Daarbij zien wij graag ook de mogelijkheid van het op een veilige manier openen van de zaak.

4. Mocht blijken dat de ondernemingen (detailhandel, horeca en dienstverlening) vanaf 15 januari nog steeds de zaak gesloten dienen te houden en ook in het kader van het gebrek aan een goede compensatieregeling vanuit het Rijk: Zijn er tijdelijke financiële noodmaatregelen mogelijk die ruimte aan lokale ondernemers geven (daar waar redelijk) om ze te compenseren als het gaat om gemeentelijke heffingen dan wel lasten of anderszins?

Mocht dit niet kunnen, dan zien wij graag andere mogelijkheden onderzocht of deze verlichting voor onze lokale ondernemers (en hun gezinnen) zou kunnen plaatsvinden. Wij doen hierbij een beroep op uw creativiteit en welwillendheid.

5. Is het college bereid om richting de minister- president een open brief te sturen zoals die d.d. 5 januari ook is verstuurd door de gemeente Barneveld? https://www.gld.nl/nieuws/7516536/barneveld-stuurtopen-brief-naar-rutte-over-winkelsluiting-wij-maken-ons-ernstig-zorgen

Uw reactie zien wij graag binnen de hiervoor staande termijn van u tegemoet en wij verblijven,

met hoogachting en beleefde groet,

Raadsfractie SGP