16 februari 2022

Aantrekkelijke woonwijken voor alle inwoners

Een fijn huis om in te wonen, een ruime tuin om in te vertoeven. Veel inwoners van de gemeente Waalwijk zullen niet ontkennen dat het belangrijke thema’s zijn om je ergens thuis te voelen. Toch is dat niet het enige.

Stelt u zich eens voor, u hébt een prettig huis en een aangename tuin, maar het staat in een wijk waar het onkruid welig tiert, het enkele speeltuintje dat er te vinden is, is oud en gedateerd, de kruispunten zijn onoverzichtelijk en daardoor gevaarlijk. Bent u dan nóg zo’n tevreden inwoner van Waalwijk? Een woonwijk moet niet alleen een stuk land zijn waar toevalligerwijs wat huizen zijn neergezet, nee, u moet er zich thuis voelen. Kinderen moeten veilig kunnen spelen en de buitenruimte moet uitnodigen om er te verblijven.

Wat doet de gemeente Waalwijk om die leefomgeving voor jonge gezinnen zo aantrekkelijk mogelijk te maken? Wachten ze op initiatief van de inwoners, tot zij een speeltuintje ‘adopteren’? Of wordt er pro-actief meegedacht en neemt de gemeente dan zelf ook het voortouw?

Hoe zit het met de verkeerssituaties in de kernen? Zijn kruispunten overzichtelijk en veilig? Durft u en durf ik mijn kinderen daar met een gerust hart over te laten steken? Of is het onoverzichtelijk en nodigt de straat uit tot snel rijden? Zomaar wat vragen waar ú het antwoord op kunt geven wanneer u rondkijkt in uw wijk.

“Buitenruimte moet voor onze kinderen en ouderen veilig, aantrekkelijk en toegankelijk zijn.”

En ú die al wat ouder bent en de laatste jaren slechter ter been bent geworden. U gaat wellicht niet meer zo vaak de deur uit. Voelt ú zich veilig bij het oversteken van de weg? Of bent u misschien al bang om over het trottoir te lopen omdat de bestrating verzakt is en u daarover kunt vallen? Om nog maar te zwijgen over de overlast van hondenpoep.

Als we een positief vestigingsklimaat willen creëren voor nieuwe inwoners, laten we ons dan ook inzetten om inwoners tevreden te houden! Dat begint met aandacht voor de wijken. Gewoon eens ervaren hoe het er in een wijk voorstaat. Is het veilig en echt een visitekaartje? Om die reden ziet u de SGP fractie regelmatig op straat. Door het gesprek met onze inwoners en ondernemers aan te gaan komen we achter de verbeterpunten die in uw wijk spelen.

Met uw steun zet ik mij hier graag voor in binnen de gemeenteraad van Waalwijk. Stem voor een goede woon- en leefomgeving voor alle generaties: Stem SGP!

Amadeüs Tabbers

#5 - Kandidaat raadslid