6 februari 2019

College Waalwijk staat niet met lege handen in het dossier huisvesting voor amateurtheatergroepen

Al leek het er wel op. Tijdens de raadsvergadering op donderdag 31 januari jl. lag een raadsvoorstel voor om een nieuwe hal voor de verenigingen te bouwen. Hiervoor vroeg het college de raad om een aanvullend krediet, wat het totaal op ruim het dubbele bracht van het oorspronkelijke bedrag. Dit voorstel is door het college teruggenomen.

Dit dossier kent een lange, deels interessante, deels treurige, voorgeschiedenis. Ieder die enigszins in dit dossier thuis is, weet dat de verenigingen al jarenlang wachten op een betaalbare en goede oplossing voor hun huisvesting en opslag van materialen en benodigdheden. Pal voor de verkiezingen in maart 2018 werd bij  raadsbesluit nog een krediet beschikbaar gesteld van € 388.636,00 incl. BTW ten behoeve van een nieuwe, permanente, opslaghal. Met 15 stemmen voor en 12 tegen. Met de gevolgen van dit raadsbesluit ziet de nieuwe coalitie zich nu geconfronteerd. Nu het op de uitvoering aankomt, blijkt het verhaal ruim 2 keer zo duur te moeten zijn. Haastige spoed is zelden goed.

Tegen deze achtergrond is het dan ook niet verwonderlijk dat verantwoordelijk wethouder Van den Hoven heeft gevraagd dit voorstel “wegens ontbreken van voldoende politiek draagvlak” van de agenda te halen. De SGP fractie blijft nog wel met een paar vragen zitten. Voor de verkiezingen lag er een voorstel, dat aantoonbaar niet deugt. Daar dachten en denken wij het onze van. Had hiervoor niet meer tijd en onderzoek uitgetrokken moeten worden? Wanneer het college dan nu met een nieuw voorstel komt, waarom heeft zij zich niet vooraf van voldoende politiek draagvlak verzekerd? Wanneer de wethouder zelf achter het nieuwe voorstel staat, waarom heeft hij dit dan niet in de raad willen verdedigen?  Zo hoort het toch te werken in een goed democratisch systeem? Dit lijkt in ieder geval niet op het open en transparante bestuur, dat de nieuwe coalitie ons in deze bestuursperiode hebben beloofd. Integendeel.

De vraag is, hoe nu verder. Het krediet van € 388.636,00 incl. BTW is niet ingetrokken en daarmee nog steeds beschikbaar. Wij roepen het college op om binnen dit budget een oplossing te vinden waarmee de huisvesting voor de betrokken vereniginegn kan worden gerealiseerd. Dat hebben wij tijdens de raad ook aangegeven. Niet te lang meer wachten, samen duurzaam vooruit, zo zouden wij willen zeggen. De SGP ziet de ontwikkelingen positief kritisch en zeer belangstellend tegemoet.

Voor meer informatie waalwijk.sgp.nl.

SGP raadsfractie Waalwijk,

Richard Tiemstra en Henk van Zelst.