12 juni 2020

SGP fractie informeert naar uitvoering gedragscode “Integer handelen” voor burgemeester en wethouders

De Jaarrekening 2019 staat op de agenda. Met de jaarrekening legt het College van B&W verantwoording af over de uitvoering van beleid in het voorbije jaar. De jaarrekening wordt ook wel “verslaglegging” genoemd. Voor de raad betekent dit een uitgebreide hoeveelheid informatie, veel cijferwerk nagaan, terugkijken naar wat verkeerd ging, naar elkaar de bereidheid uitspreken van onze fouten te leren en dankbaar te zijn voor wat goed ging en wat is ontvangen.

Een interessant onderdeel dat deel uit maakt van de verslaglegging is de verantwoording van het  College van B&W over de aanbestedingen, de ontvangen giften, uitnodigingen, diners, stoelen bij RKC, etc. etc. Deze verantwoording hebben wij gemist, dat geldt ook van vorig jaar. In een tijd waarin de integriteit van het bestuur boven elke twijfel verheven dient te zijn, is het goed om het College te herinneren aan hun eigen gedragscode, waarin zij deze verantwoording aan de raad hebben beloofd. Nu komt het op waarmaken aan. Laat het dan ook een goede gewoonte zijn voor het College, deze verantwoording uit eigen beweging af te leggen.

Bekijk hieronder de schriftelijke vragen: