18 maart 2021

SGP in vertrouwen verder na de verkiezingen

De SGP ging de verkiezingen in onder het motto: In Vertrouwen. Nu bijna alle stemmen zijn geteld, blijkt dat de SGP het historische resultaat van vier jaar geleden nu nagenoeg evenaart. In 2017 behaalde de SGP het beste verkiezingsresultaat ooit. Ook nu ligt het stemmenaantal landelijk weer ruim boven de 210.000. Dat is extra bemoedigend omdat de keuze dit keer groot was.

Wanneer we de totale uitslag overzien, stemt dat tot nadenken. Er is tenslotte best wat gebeurd in het Haagse politieke krachtenveld. Natuurlijk hebben we de uitslagen in Waalwijk er even bij gepakt. Er is sprake van een lagere opkomst dan vier jaar geleden, maar nog altijd heeft ruim 76% van de stemgerechtigden in onze gemeente zijn/haar democratische plicht vervuld.

We zien vervolgens dat de VVD in Waalwijk afgetekend de grootste partij is, waarmee de landelijke trend wordt gevolgd. Voor D66 zien we het “Schuijffel-effect” in de uitslag terug; een forse winst, waarvan zelfs de landelijke fractie de vruchten heeft geplukt. De PVV is in Waalwijk niet vertegenwoordigd, maar krijgt in onze mooie gemeente een bovenproportioneel aantal stemmen. In mindere mate geldt dat ook voor het FvD. Dat heeft ons zeker wat te zeggen. Groen Links en CDA leveren allebei in. CDA een verlies dat de landelijke trend volgt, Groen Links bijna gehalveerd. Dat zal ook de lokale fracties zorgen baren. Het CDA zal echt aan de bak moeten om de dalende trend te keren. Groen Links(af) zal ook zijn best moeten doen om nieuwe kiezers aan te spreken, nu de tegenstanders van plan Akkerlanen hun stem mogelijk elders onder gaan brengen.

Voor de PvdA, de CU en de SGP waren er in Waalwijk bescheiden plusjes. Als SGP zijn we daar dankbaar voor, mede gelet op de kwaliteiten binnen de lokale raadsfracties van de CU en de PvdA. De SGP is ontzettend blij met de warme steun die we iedere keer van onze trouwe achterban krijgen en het vertrouwen dat ook nieuwe kiezers ons hebben gegeven. Dat geeft vertrouwen en dat schept verplichtingen.

De campagne voor de komende gemeenteraadsverkiezingen is begonnen op 22 maart 2018. De SGP raadsfractie is actief, aanwezig en zichtbaar in de grote dossiers die er binnen de gemeente Waalwijk spelen. Ook achter de schermen worden resultaten bereikt, uiteraard slechts bekend bij hen die het betreft.  Natuurlijk denken SGP-fractie en -partijbestuur nu al na over de campagne voor de komende gemeenteraadsverkiezingen. Daar zult u bij gezondheid te zijner tijd meer van horen. Voor dit moment geldt, dat wij allereerst geroepen zijn om ons werk in en voor de gemeenschap van Waalwijk te doen. Met deze wetenschap voor ogen, dat geen getallen, zetels of verkiezingsuitslagen doorslaggevend zijn, uiteindelijk ook niet de inzet van mensen, maar Gods zegen alleen. Hij regeert over alle dingen.

Raadsfractie SGP,

Richard Tiemstra en Henk van Zelst