19 januari 2022

SGP stelt vragen om energiearmoede tegen te gaan

De stijgende energieprijzen betekenen voor sommige huishoudens een enorme tegenslag. Vóór de enorme prijsstijging kon één op de zeven huishoudens de energierekening al niet meer betalen.

SGP Waalwijk heeft daarom vragen gesteld aan het college om de mogelijkheden te verkennen waarmee energiearmoede in de gemeente Waalwijk kan worden tegengegaan. Je leest de brief aan het college hieronder.

Geacht college,

Het zal u niet zijn ontgaan, vanwege berichten uit de media dan wel vanuit de energierekening thuis, dat de prijzen van stroom en gas exorbitant zijn gestegen. Dit mag gerust een dramatische ontwikkeling worden genoemd, met name voor diegenen die nu al grote moeite hebben om de spreekwoordelijke eindjes aan elkaar te knopen.

Heb je een laag inkomen in combinatie met hoge energielasten of woon je in een woning ‘van energetisch onvoldoende kwaliteit’? Dan ben je officieel ‘energiearm’. Er is zelfs een woord voor uitgevonden. Bijna de helft van alle huishoudens in Nederland (48%) woont bovendien in een slecht of matig geïsoleerd huis, en kan daar zelf niets aan doen. Vóór de prijsstijging kon een op de zeven huishoudens de energierekening niet betalen. Daarnaast verbruikten zo’n 140.000 huishoudens minder energie dan ze zouden willen, door bijvoorbeeld de verwarming lager te zetten of geen warm eten te maken. Voor deze groep zijn de zware prijsstijgingen onoverkomelijk.

Wat betekent dat. Tegenslag in het leven, een bijstandsuitkering, AOW met of zonder een klein pensioen. Een kamer in huis verwarmen, of helemaal niet. Met een dikke trui aan op de bank zitten. Minder warm eten. Vroeg naar bed om kosten te besparen. Terugkerende stress, hoe de rekeningen moeten worden betaald. Want met de dreiging van afsluiting wil uiteraard ook niemand te maken krijgen. In Nederland staat de energierekening op nummer vier op de lijst van schuldposten, na belasting, hypotheek en teruggevorderde huur- en zorgtoeslagen.

Wij realiseren ons dat het niet de gemeente is die de energietarieven bepaalt. Het betreft echter wel onze inwoners en voor hen dragen wij zorg. Waar een deel van onze inwoners mogelijk met zorg aan die knoppen draait die hun energietoevoer en daarmee hun energierekening bepalen, heeft de gemeente wellicht ook knoppen om aan te draaien om de effecten van de zo fors gestegen energieprijzen beheersbaar te houden.

Daaromtrent dan ook de volgende vragen:

1. Bent u zich bewust van de uitwerking van de gestegen energieprijzen voor die huishoudens, die voor deze stijgingen al moeite hadden om met hun maandinkomen rond te komen?
  2. Welke mogelijkheden ziet u, om de getroffen huishoudens financieel te ondersteunen en anderszins te helpen?
  3. In hoeverre is er binnen het schuldhulpverleningsprogramma in Waalwijk aandacht voor de zgn. energiearmoede?
  4. Hebt u de groep huishoudens in beeld, die met name door de gestegen energieprijzen getroffen worden en naar verwachting hierdoor hun financiële huishouding niet meer rond krijgen? Zijn hier nog aanvullende maatregelen nodig?

Nu de gemeente Waalwijk betrokken is bij, resp. actief is met, de opzet en ontwikkeling van diverse alternatieve energie systemen, denk aan zonneparken, windmolens, etc., biedt dat wellicht ook andere kansen. De SGP fractie denkt hierbij aan het creëren van een fonds, van waaruit huishoudens, die het vanwege de gestegen energieprijzen nodig hebben, financieel kunnen worden gesteund.

1. Hoe kijkt u hiertegen aan, bent u bereid om dit op te pakken?
  2. Zijn er, gelet op uw contacten met de grootste energieleveranciers, mogelijkheden denkbaar waarbinnen u kunt zoeken naar lagere energietarieven voor onze inwoners? Hoe ziet u dat?
Uw reactie zien wij graag binnen de hiervoor staande termijn van u tegemoet en wij verblijven,

met hoogachting en beleefde groet,

Raadsfractie SGP
Richard Tiemstra en Henk van Zelst