17 februari 2022

Terugblik werkbezoek met Kees van der Staaij

Lokale politiek reikt verder dan gemeentegrenzen. Daarom hoefden wij niet lang na te denken. Om lokaal iets te bereiken, nemen wij de landelijke politiek mee in onze uitdagingen. Vrijdag 21 januari was het dan zover. Kees van der Staaij, SGP Tweede Kamerlid, bezocht onze gemeente!

Op het Raadhuisplein in Sprang-Capelle startten wij de dag. Klop Optiek en Groente en fruitspeciaalzaak Timmermans vertelden over de uitdagingen van het ondernemen én over hun liefde voor het vak!

Foto: Kees van der Staaij bij Kees Klop van Klop Optiek.

Onze volgende stop was in Waspik bij de boerderij van familie Pruijsen. Een boerenbedrijf dat zich kenmerkt door kringlooplandbouw! Ze houden vleesstieren, runnen een akkerbouwbedrijf én hebben een eigen boerderijwinkel: Ons Èrpelhokske. Via een automaat kun je hier aardappelen, uien, fruit en eieren kopen. De steeds veranderende wetgeving was onderwerp van het gesprek. We hebben van gedachten gewisseld over wat de SGP nu juist voor hén kan betekenen.

Foto: Richard Tiemstra, Henk van Zelst en Kees van der Staaij bij de familie Pruijsen.

We vervolgden onze weg in Waspik en de Bartholomeuskerk op het Dorpsplein was een echte blikvanger voor ons Haagse bezoek. Daar bleef het niet bij, want bij Bloembinderij Irene mocht Kees van der Staaij een prachtig boeket in ontvangst nemen! We hebben het gehad over hoe we lokale ondernemers een hart onder de riem kunnen steken.

Kerk Waspik campagneteam

Foto: Campagneteam met Kees van der Staaij in Waspik

Gaswinning uit oud afval, draaiende winmolens en een grote hoeveelheid zonnepanelen: het Ecopark in Waalwijk! Wij spraken hier met wethouder Dilek Odabasi en een vertegenwoordig van Energie Gezond Waalwijk. Duurzaamheid is belangrijk, maar hoe zorgen we ervoor dat juist onze eigen inwoners van de opbrengst profiteren?

De dag slootten we af bij Stichting Schuilplaats in Sprang-Capelle. Eline van Zelst vertelde ons over haar werk als psychosociaal hulpverlener vanuit christelijk perspectief. Waardevol werk, zeker in de hectische tijd waar wij in leven!

Foto met Kees van der Staaij bij Stichting Schuilplaats

Foto: Richard Tiemstra, Kees van der Staaij en Thomas Vink bij Eline van Zelst van Stichting Schuilplaats.

Het was een leerzame en gezellige dag! Betrokken en enthousiaste inwoners en ondernemers kregen het podium om zowel de landelijke SGP als SGP Waalwijk mee te nemen in hun verhaal en in wat de politiek voor hen kan betekenen.