16 februari 2022

Geen bezuinigingen in het sociaal domein

De gemeente heeft een belangrijke positie in het openbaar bestuur. Op lokaal niveau komt de menselijke maat het beste uit de verf, dus moeten gemeenten ook voldoende toegerust zijn om hun taken te kunnen uitvoeren. Daar horen voldoende middelen bij.

De kosten van jeugd- en ouderenzorg zijn sterk gestegen. Toch moet er niet alleen over geld worden gesproken. Omzien naar elkaar is een zaak van de gemeente, maar ook een opgave voor ons allemaal. Wel is er langzamerhand een grens bereikt aan de zelfredzaamheid die van kwetsbare inwoners verwacht kan worden.

“Omzien naar elkaar is een Bijbelse opgave. Een zaak van de gemeente en… een zaak van u”.

De SGP vraagt hier steeds indringend aandacht voor. De gemeente zou zich juist moeten inspannen om de zwakkeren in de samenleving te ondersteunen. Zonder ingewikkelde procedures, maar vanuit een houding gebaseerd op vertrouwen. Omzien naar elkaar is een Bijbelse opgave. Dat kun je niet alleen met geld bevorderen. Ook de komende bestuursperiode willen wij ons hiervoor inzetten!