18 november 2021

Moet Waalwijk echt de hoogte in?

Wanneer het gaat om de vraag hoe hoog Waalwijk mag stijgen, zijn er genoeg woordspelingen te bedenken. Blijf maar met beide benen op de grond. Niet met het hoofd in de wolken lopen. Waalwijk is toch allesbehalve laag bij de gronds. Draagt Waalwijk het hart hoog, of legt Waalwijk de lat te hoog? Wil Waalwijk in de omtrek graag het hoogste lied zingen? Of hoog van de toren blazen?

De gemeente Waalwijk lijkt hoog spel te willen spelen. Wanneer het gaat om het veiligstellen van de positie als sterke regionale speler, wordt hoog ingezet. Het inwonertal moet omhoog en een schaalgrootte van 55.000 inwoners wordt als hierbij passend gezien. Overigens brengen wij u graag op de hoogte van het gegeven, dat het aantal van 50.000 inwoners nog niet is bereikt.

Hoogbouw is een van de instrumenten, die vanuit het gemeentebestuur worden voorgesteld om deze groei te stimuleren. Nu is de SGP hoogst ingenomen met het voornemen om het aantal woningen in Waalwijk te verhogen. Mits niet op voorhand wordt ingezet op hoogbouw tot al te grote hoogte. Waalwijk als een Manhattan aan de Maas, dat zien wij toch als iets te hoog gegrepen. Wanneer alle plannen doorgaan, zowel openbaar gedeeld als nog in de broederij, zou het wel eens hoog op kunnen lopen. We zien de weerstand al in de samenleving tegen de voorgenomen hoogbouw in Besoijen aan de Kasteellaan. Waalwijk zien wij graag als een gemeente met een groen en open karakter. Veel laagbouw en sociale samenhang.

Wanneer Waalwijk de hoogte in gaat en de kernen Sprang-Capelle en Waspik in groei achterblijven, dan neemt de SGP dat hoog op. Ook in de kernen moet voor jong en oud snel en betaalbaar bijgebouwd worden, zonder dat we direct de hoogte in moeten. De voordelen van hoogbouw begrijpen we wel, geen misverstand daarover. Veel woningen op een relatief klein oppervlak, energiezuinig en een mogelijke concentratie van voorzieningen. Hoogbouw is daarentegen niet in trek bij gezinnen en senioren. Kinderen zijn bij het buitenspelen uit het zicht van de ouders. Vaak zijn er geen speelvoorzieningen voor kinderen in de buurt. Bij senioren speelt het gemis van een buurtgevoel en de grotere afstand tot de straatkant een rol.

De gemeente Waalwijk is een stad, bestaande uit 8 kernen. Vroeger kende Waalwijk zelfs een politieke partij met deze naam. 8 Kernen betekent 8 dorpen met eigen karakter en eigen gezicht. Juist in de kernen vinden we het DNA van Waalwijk terug, niet alleen in de schoen- en leerindustrie zoals vaak is gezegd in de discussie rond het nieuwe schoenmuseum. We zien niet achterom met Wim Sonneveld, maar onderkennen zonder meer de waarde van de sociale samenhang en het karakter van onze dorpen. In een tijd waarin de terugtrekkende overheid een steeds sterkere wissel trekt op de veerkracht van zowel individu als samenleving wordt behoud van sociale structuren steeds belangrijker. Ook de kerken binnen onze gemeente kunnen hier van grote waarde zijn.

Wat de SGP betreft, zouden we eens goed na moeten denken over het soort gemeente dat we ook in dit opzicht willen zijn. Willen we een stad zijn met hoogbouw, bovenregionale ambities en de uitstraling van de grote steden in Noord-Brabant? Of blijven we nuchter, met beide benen op de grond, en streven we naar behoud van het dorpse, dan wel kleinstedelijk, karakter? Wat de  SGP betreft geldt dus het laatste. We hoeven het zeil niet hoger te hijsen dan de mast lang is. Daar hoort dan ook de vraag bij, tot hoeveel bouwlagen we in onze gemeente willen bouwen. Een maximum van 6 is wat ons betreft absoluut verdedigbaar. De woonwensen van onze inwoners zijn daarbij belangrijk, wat zeker ook geldt voor het draagvlak van plannen waarbij hoogbouw ter sprake komt. Dat laat onverlet, dat er wel degelijk gebouwd kan en moet worden.

Het zou mooi zijn, wanneer diegenen die in Waalwijk werken een mooie en betaalbare woning in Waalwijk kunnen vinden. Het zou mooi zijn, wanneer dit ook geldt voor jonge gezinnen. Ook de senioren bieden wij graag een plaats in onze samenleving. Daar horen passende woon- en zorgvoorzieningen bij. Daarbij zijn er echt meer oplossingen denkbaar dan onbeperkte hoogbouw. Daarover gaan we graag het gesprek aan in de raad, maar ook met ieder ander die dat wenst.

Richard Tiemstra en Henk van Zelst.