23 februari 2022

Veiligheid van inwoners is kerntaak van de gemeente

Veiligheid is één van de belangrijkste zaken in onze samenleving. Veiligheid is een grondrecht. Burgers moeten veilig kunnen wonen, werken, reizen en ontspannen. De gemeente heeft hier, samen met de Politie, een belangrijke taak in. Er moet duidelijk taal worden gesproken en waar nodig de daad bij het woord worden gevoegd.

Vandalisme, overlast en geweld tegen hulpverleners moeten hard worden aangepakt. Korte aanrijtijden voor hulpdiensten, geen alcohol op straat, geen drugsgebruik en meer aandacht voor opsporing van lokale criminaliteit. Daarnaast moeten Boa’s mogen voor hun taak worden voorzien van passende uitrusting. Ook moet de gemeente belangen van huisgenoten afwegen wanneer een woningsluiting dreigt.

“De SGP vindt het belangrijk om samen te werken aan veiligheid”

De SGP vindt het belangrijk om hierbij samen te werken met organisaties, partners en vrijwilligers. Zichtbare en actieve wijkagenten leveren hieraan een belangrijke bijdrage. De gemeente moet zuinig zijn op brandweervrijwilligers. Bij een ramp of crisis moet de gemeente volledig voorbereid op haar taken, veiligheid is namelijk een kerntaak van de lokale overheid. Kortom; voorbereiding, samenwerking en oefeningen dragen bij aan de veiligheid voor inwoners en bedrijven in onze gemeente.