19 december 2020

Verslag Raadsvergadering 17 december 2020

Vanwege de maandag jl. afgekondigde lockdown heeft de gemeenteraad van Waalwijk het begrijpelijke besluit genomen om in Teams langs digitale weg te vergaderen. Dat betekent dus niet samenkomen in de raadszaal, maar ieder raadslid afzonderlijk thuis achter Laptop, I-pad of telefoon. Hoewel iedereen zijn en haar inbreng heeft kunnen leveren is de dynamiek tijdens een dergeljke vergadering toch van een andere orde.

De volledige agenda is binnen de tijd afgewerkt. Er is een vertrouwenscomissie benoemd om de selectieprocedure voor de nieuwe burgemeester van Waalwijk aan te sturen. De SGP is hierin vertegenwoordigd. De SGP heeft tegen de cultuurnota gestemd, daar wij niet kunnen overzien welke consequenties uitvoering van deze cultuurnota heeft voor de zondagsheiliging in de kern Sprang-Capelle.

Aan de Algemene Plaatselijke Verordening ( APV) besteden wij normaliter veel aandacht. We letten op de bepalingen voor de zondag en wat er verder voor ons bijzonder toe doet.  Naast het naar voren brengen van enkele technische zaken hebben wij o.a. het volgende uitgesproken:

“Lachgas. Exact een jaar geleden, tijdens de laatste decembervergadering, heeft de SGP fractie aandacht voor de problematiek rond lachgas gevraagd. We zien nu dat er actie is ondernomen, beleid is geformuleerd en dat ondesteunen wij van harte.

Ten derde, een bedelverbod. De gedachte dringt zich op dat dit in de Waalwijkse APV is opgenomen vanwege een bedelaar in winkelcentrum Bloemenoord. Dat oogt wat overdreven. Toch zijn wij blij met een bedelverbod. Het hoort echter niet in de APV te staan, een bedelverbod had in het Coalitie akkoord moeten staan.  In Waalwijk komen miljoenen binnen, er gaan miljoenen uit, de bedrijventerreinen floreren, het stadscentrum wordt grondig aangepakt, etcetera. Tegen die achtergrond moet Waalwijk zich eigenlijk schamen, dat er überhaupt sprake zou kunnen zijn van bedelarij in onze mooie gemeente.  Is het geen thermometer voor onze mate van beschaving, hoe wij met armoede omgaan? Het heeft ons best wat te zeggen, dat er van het oude Israel staat geschreven, dat er geen bedelaars voorkwamen. Zo sterk was armenzorg ingebed in de samenleving. Een Bijbelvast luisteraar zal nu opmerken, dat Jezus wel bedelaars heeft ontmoet. Dan lezen wij daarvan, dat deze niet werden weggestuurd, maar aalmoes of genezing ontvingen. Die houding is ons tot voorbeeld. Dus geen bedelverbod, maar een verbod op de omstandigheden, die tot bedelen aanzetten. Een paragraaf hierover zou in het huidig coalitie akkoord niet hebben misstaan. Misschien kan een volgende coalitie hier werk van maken. De SGP denkt hierin graag mee.

Voorzitter, tot besluit. Naar verwachting wordt het dit jaar een stille jaarwisseling. Er zal geen vuurwerk worden afgestoken. Daar vinden wij zeker wat van, maar de directe aanleiding hiervoor betreuren wij. Van Carbid schieten zal ook geen sprake zijn. Binnen onze gemeente, in de kernen Waalwijk, Waspik en Sprang-Capelle bevinden zich prachtige kerkgebouwen met even mooie kerkklokken. Ook het oude Stadhuis in Waalwijk beschikt over een mooi carillon, wanneer wij ons niet  vergissen. Zou het niet prachtig zijn voorzitter, wanneer rond de jaarwisseliing als teken van hoop, verwachting en verbondenheid de klokken in onze gemeente zouden luiden?”

Uiteraard zijn het de kerken, die hierin de keuze maken om al dan niet de klokken te luiden. Het zou echter een bijzndere steun in de rug zijn, wanneer de raad hier in mee zou komen en de burgemeester de kerken per brief hierover zou informeren. Aldus is geschied en burgemeester Kleijngeld hield woord…vandaag is van zijn hand een brief naar de kerkbestuen in onze gemeente uitgegaan.

Diverse andere onderwerpen stonden op de agenda. Een voorbereidingskrediet voor  Sportcentrum Waspik is vastgesteld, evenals de verordening Jeugdhulp en Wmo.  Najaarsbericht en OZB_ en legesverordening, financieel technische stukken, zijn eveneens vastgesteld.

Het Raadswerk ligt, voor wat betreft de digitale samenkomsten, nu even stil. Januari dreigt een volle maand te worden, te zijner tijd hopen wij u hierover te informeren. Voor nu zien wij uit naar de Kerstdagen, om de komst van de Zoon van God naar deze aarde te gedenken. Alleen in Hem is verwachting, is er hoop. Voor tijd en eeuwigheid. Ook in deze verwarrende en bijzondere tijd.

Alleen een gezegend Kerstfeest gewenst, de Heere zij u nabij in uw persoonlijke omstandigheden en schenke bij gezondheid straks een voorspoedig 2021.

Richard Tiemstra,
Fractievoorzitter SGP