21 mei 2021

Waalwijk dreigt subsidierelatie met de Tavenu te beëindigen

Over de werkzaamheden van jongerencentrum de Tavenu zal binnen onze achterban absoluut wisselend worden gedacht. Niet met alle activiteiten zijn wij het eens. Wat overeind staat is dat Tavenu goed werk doet voor veel jongeren, zeker voor die jongeren die aan de rand van de samenleving staat en op terreinen buiten de boot dreigen te vallen. Naar onze mening is het van belang dat een organisatie met oprechte betrokkenheid naar de jeugd, met open deur en hart,  in Waalwijk op een goede wijze kan functioneren.

Op de gemeentelijke begroting vinden we de Tavenu terug is de subsidie overzichten. En dit, naar wij kunnen nagaan, al ruim 25 jaar. Dat subsidiegelden moeten worden verantwoord, begrijpen wij en steunen wij. Wel moet voor beide partijen duidelijk zijn wat er moet worden verantwoord en op welke wijze. Gaat dat dan om verantwoording wat Tavenu precies doet, hoe, met behulp van wie, tegen welke kosten, in welke tijd, waar, etc. etc. of gaat het om de concrete opbrengsten en resultaten, voor zover dat in dit jeugdwerk te kwantificeren is? Is er ook oog voor kwalitatieve resultaten en doelen, zijn die te benoemen?

De wethouder heeft aangegeven de subsidierelatie met Tavenu te willen beëindigen en over te gaan op een inkoopmodel, waarop meerdere aanbieders kunnen intekenen.Bestuur, staf en directie van Tavenu hebben onlangs in een presentatie aan de raadsleden uitgelegd hoe zij op dit moment hun werk verrichten, hoe zij dit verantwoorden en waarom zij moeite hebben met de strakke lijn van de gemeente. Zelfs het voortbestaan van de Tavenu staat ter discussie. Vanzelf spreekt, dat dit proces ook de samenleving in beweging brengt. Meer nieuws volgt.