8 maart 2022

Werkbezoek Stam Transport

Afgelopen weken hebben we met onze fractie diverse werkbezoeken afgelegd. Zo bezochten we een prachtig transportbedrijf in het Haven-gebied van Waalwijk: Stam Transport op- en overslag.

Een prachtig bedrijf met 83 werknemers en 65 eigen vrachtwagens en een eigen op- en overslag van voornamelijk aluminium en erts in alle soorten en maten. We kregen van eigenaar Gerrit Stam een rondleiding waarbij hij vertelde over de financiële en procedurele achtergronden van de transportwereld, indrukwekkend. Gerrit Stam was blij met ons bezoek, hij kon zijn zorgen nu eens uitspreken naar raadsleden en vroeg ook om raad. Stam Transport zou namelijk graag verhuizen naar de Kerkvaartse Haven in Waspik. Dat zou een enorme efficiency verbetering geven.
Foto: Henk van Zelst (raadslid SGP) en Gerrit Stam (Eigenaar Stam Transport)
Momenteel wordt het erts en aluminium in de haven van Geertruidenberg gelost en rijden 10 vrachtwagens ieder 10 keer op en neer van Waalwijk naar Geertruidenberg om de scheepslading te vervoeren. Zodra Stam Transport zich aan de Kerkvaartse Haven zou kunnen vestigen zou dat een enorme efficiency verbetering geven. Immers, dat levert hun 100 transportbewegingen minder op per scheepslading en evenveel besparing aan CO2 uitstoot.
Dat is waar de SGP ook naartoe wil. Voor zowel de ondernemer als de overheid zijn hier diverse slagen te maken. Het milieu gaat er op vooruit, het is beter voor onze inwoners en de ondernemer kan efficiënter en dus met lagere kosten werken.
Foto: Gerrit Stam (Eigenaar Stam Transport) en Amadeüs Tabbers (kandidaat raadslid)
In de komende periode zal de fractie van de SGP het gesprek met college en raad aangaan over dit soort problemen en uitdagingen van Waalwijkse ondernemers. Loop u hier ook tegenaan? Meld dit bij onze fractie. Wij beloven niets, maar kunnen ons er zeker hard voor maken.
Als SGP-fractie zien we terug op een mooi werkbezoek, met waardevolle informatie waarmee we aan de slag gaan.