18 december 2020

Hoe gaat de raad om met stukken die "onder de rechter" zijn?

Het komt nogal eens voor dat raadsfracties in aanraking komen met dossiers, waarbij burgers en / of bedrijven in een juridisch traject terecht zijn gekomen met de gemeente. Wanneer een raadslid of raadsfractie het College van B&W hierop wenst te bevragen, volgt steevast het antwoord dat hierover niet wordt gecommuniceerd, zo lang zaken "onder de rechter" zijn.  Dat doet niet altijd aangenaam aan, zeker niet wanneer het om politiek gevoelige dossiers gaat. Dan zou er in onze optiek absoluut gelegenheid moeten zijn om het College aan te spreken en te bevragen op door hen gemaakte keuzes.

Het doet dan ook wat vreemd aan, om nu een onderwerp op de agenda te zien staan voor de eerstkomende raadsvergadering, dat eveneens inzet is van een juridisch traject. Het betreft onderwerp Akkerlanen, waarbij doorzetten van de plannen in delen van de samenleving tot grote teleurstelling heeft geleid. Het lijkt er dus op, dat het College zelf toch anders met deze richtlijn omgaat, dan zij zelf de raad oplegt.

De SGP-fractie is dan ook benieuwd naar de beantwoording van bijgaande vragen, helderheid rond deze gedragslijn en te maken werkafspraken hieromtrent is evident.