20 mei 2021

Kwestie tuintjes van Berckenrodelaan e.o. blijft de gemoederen bezig houden

Voor wie vergeten is waar het hier om gaat, het volgende. De gemeente Waalwijk is van plan in een deel van Besoijen een aantal straten aan te pakken, o.a. de riolering. Het gaat hier om de Van Berckenrodelaan, de Liefrinckstraat en de Mercatorlaan. Dat betekent, dat er nogal wat op de schop moet, letterlijk en figuurlijk. Het is onvermijdelijk dat er tijdens de werkzaamheden ook gewerkt moet worden op gronden, die nu particulier in gebruik zijn als voor- of zijtuin.

En daar wringt de schoen. Bewoners die hier al tientallen jaren wonen hebben deze grond in gebruik en naar eigen inzicht betuind, ingericht en omheind. De gemeente stelt eenvoudig dat de grond van de gemeente is en dat zij met de grond derhalve kan doen wat zij wil. Over de juridische houdbaarheid van deze stelling bestaat verschil van inzicht. Hoewel de bewoners ook wel inzien dat een wijk er alleen maar beter van wordt wanneer achterstallig onderhoud wordt gepleegd, heeft de zeer formele opstelling van de gemeente hen met de hakken in het zand gezet.

De SGP fractie heeft zich veelvuldig, voor en achter de schermen, met deze kwestie bemoeid. Nu heeft onlangs de rechter een uitspraak gedaan, die gunstig lijkt uit te pakken voor de gemeente. Wat ons betreft, een mooie kans voor de gemeente om een groot hart te tonen en de bereidheid, om een paar stappen terug te zetten. Het is wellicht verstandig om juist nu met de buurtwerkgroep in gesprek te gaan, de wederzijdse belangen in kaart te brengen en te kijken of en op welke wijze tot een gezamenlijk plan van aanpak gekomen kan worden.
Deze suggestie heeft de SGP ons college gedaan, wat ons betreft ook een verkieslijker weg dan opnieuw met de neuzen tegen elkaar aan te gaan staan.