26 januari 2022

Ruimingen en onderhoud begraafplaatsen

De begraafplaatsen gaan de fractie van de SGP aan het hart.
Het vaak aanwezige onkruid op de begraafplaatsen is ons een doorn in het oog. De komende raadsperiode willen wij daar graag verandering in brengen.

Wij willen ons inzetten om de begraafplaatsen, waar diegenen begraven zijn die ons voorgingen en die Waspik, Sprang-Capelle en Waalwijk mee hebben mogen maken tot wat het nu is, graag de uitstraling laten hebben die daarbij passend is. Een parkachtige uitstraling. Met veel groen, zitbanken, benodigde waterpunten e.d.

“Met de huidige coalitie is het ons niet gelukt om dit te voorkomen”.

Afgelopen raadsperiode hebben er ruimingen plaatsgevonden op de begraafplaatsen. Dat hadden wij graag anders gezien. Met de huidige coalitie is het ons niet gelukt om dit te voorkomen.

Eerder stelden wij vragen over de rolstoel-toegankelijkheid van de begraafplaatsen. Dat leidde onder andere tot een werkbezoek van de SGP-fractie. Dit samen met een rolstoelgebruiker en de gemeente Waalwijk aan een begraafplaats in Woensel. De zogenoemde “Philips begraafplaats” waar dezelfde paden liggen zoals nu zijn aangebracht op een deel van de begraafplaats aan de Heistraat.

Naar aanleiding van dit werkbezoek werd besloten om een pilot te doen met deze verharding, die pilot is op de begraafplaats aan de Heistraat dus uitgezet. Dat bevalt goed en gaat nu dan ook een vervolg krijgen op de andere begraafplaatsen.

De huidige grindpaden worden de komende tijd verhard, zoals ook al gedeeltelijk op de begraafplaats aan de Heistraat gebeurde. De begraafplaatsen worden op initiatief van de SGP-fractie dan ook eindelijk rolstoel-toegankelijk. Een mooi resultaat, ook al duren dingen soms even, het resultaat telt.

Bent u ook van mening dat de groenvoorziening en het onderhoud op de begraafplaatsen beter moet?

Stem dan 16 maart SGP!

Henk van Zelst