13 november 2020

Begrotingsvergadering raad Waalwijk op 12 november 2020

Het zal niemand zijn ontgaan dat het politieke jaar 2020, net als in de samenleving en in de kerk, bepaald anders verloopt als iedereen dacht of kon voorzien. De algemene beschouwingen werden dan ook niet in het voorjaar gehouden, vanwege Corona kon er immers geen kadernota worden gepresenteerd, maar naar aanleiding van de Begroting 2021 konden alle partijen deze avond hun zegje doen.

Wanneer we het hebben over “deze avond” hebben we het over een vergadering van 16.00 uur tot bijna 01.00 uur. Voor wat betreft de te behandelen onderwerpen moesten er keuzes worden gemaakt. Het mooie was, dat de onderwerpen van de oppositiepartijen aardig op elkaar aansloten.

Voor de SGP is het een aangelegen punt, dat de samenleving verhardt en het aantal juridische procedures in Waalwijk en de daarmee gepaard gaande gevoelens en kosten, de pan uit lijken te rijzen.  Onze motie om de juridische kosten in beeld te brengen, de raad hieromtrent jaarlijks te informeren en een grondhouding te bevorderen die erop is gericht juridische trajecten te voorkomen werd – niet zonder strijd – uiteindelijk mede dankzij steun van VVD en CDA – aangenomen.
Verder leek het College vast voor te willen sorteren op de uitkomst van hun windmolenplannen. Te verwachten resultaten waren alvast ingeboekt, terwijl er nog geen raadsbesluit ligt rond dit onderwerp, sterker nog, de resultaten van het participatietraject zijn nog in onderzoek! Een gezamenlijk amendement op initiatief van VVD en SGP heeft dit voorkomen.
Daarnaast kwam er nog een onderwerp langs, waarvoor de SGP zich eerder sterk heeft gemaakt: nooit de publicaties uit Weekblad Waalwijk weghalen, omdat de burgers het nieuws wel via internet kunnen vernemen. Niet doen! Gelukkig ging ook deze bezuiniging van tafel. Een begrotingsvergadering heeft als nadeel en kenmerk, dat er vaak vanuit ambities en een financiële kijk op de zaken wordt gesproken en gedacht. Onderwerpen die er werkelijk toe doen, de zorg voor de zwakkeren in de samenleving, de sporen die de Coronacrisis momenteel trekt, de verharding binnen de samenleving, het samen optrekken als raad in plaats van elkaar vliegen af te vangen, daarover kwam helaas (te) weinig naar voren.

De fractie mag zich biddend voorbereiden op de vergadering van 19 november aanstaande. Dan staat onder andere de gewijzigde winkeltijdenverordening op de agenda. Met een gewijzigd regime t.a.v. de openingstijden in Sprang-Capelle; winkels mogen, wanneer het Collegevoorstel wordt aangenomen, vanaf 1 januari 2021 ook op zondag open. Deze voorgenomen koerswijziging betreurt de SGP fractie diep. Wij zullen u verslag doen.